Cool Gray, der de senere år har været igennem en transformation fra grafisk produktionsvirksomhed til et bureau, er nu på opkøbsjagt.
Strategien for bureauet, er at man både vil øge væksten organisk og via opkøb, siger Carina Neergard, CCO i Cool Gray koncernen og direktør for bureaudelen.
”Vi ønsker at vækste både organisk og via opkøb. Vi har været igennem en proces og en rejse mod at blive det kommunikationshus vi er i dag. Ønsket om et eller to opkøb af den rigtige type bureau, er blot et at redskaberne vi arbejder med i forhold til at styrke vores profil og position set i relation til vores kunder og marked, samt vores ambitioner om at være en stærk selvstændig enhed med alle ydelser og services under et tag – herunder produktion. Det er der ikke mange andre der kan tilbyde.”
Cool Gray er endnu ikke klar med regnskabet for 2017, men meldingen er, at der er midler til at investere i nye bureauer.
Hvilke bureauer kigger I efter?
”Umiddelbart er de bureauer vi kigger på, små til mellemstore bureauer med op til 15 medarbejdere. Naturligvis skal det være et bureau der komplementerer vores nuværende kompetencer og strategi. Men derudover er vi åbne i vores mindset – måske der pludselig er en mulighed, vinkel og idé vi ikke havde set som en option tidligere,” siger Carina Neergaard.
Cool Gray træder med deres opkøbsønske ind i en trend, der har stået på over nogle år, hvor der er sket en hel del konsolideringer. Og det gælder ikke bare inden én bureautype eller en bureaustørrelse. Opkøb og fusioner sker inden for alle størrelser og alle typer bureauer.
Bl.a. også Danmarks ældste bureau, Sylvester & Hvid, varslede sidst i 2017, at man gjorde sig klar til yderligere opkøb.
I 2017 skete der følgende opkøb/fusioner:
Sivertsen Kommunikation og PR Konsortiet blev opkøbt af Lindskov Communication
Deloitte købte det svenske bureau Acne
Relationmedia købte Shoptimizer
Jugel & Co købte Convince Interaction
Konxion købte 40 kunder fra Combine og fusionerede med Hapiday
Nodes blev købt af den japanske virksomhed Monstar Lab
Mediaworkers blev købt af Kruso
Citrusmedia blev solgt til Dansk Medie Invest
Hill & Knowlton Strategies fusionerede med Burson-Marsteller
Agenda Group fusionerede med You Agency
MEC og Maxus fusionerede til Wavemaker
Opkøb og fusioner i 2016:
Mediabrands’ kreative bureau, Marvelous, fusionerede med reklamebureauet LoweFriends.
Lead og Kasters fusionerede (og Leads stifter trak sig for nylig fra det fusionerede bureau)
Nordic Event og Welcome fusionerede til WelcomeNordic
Relationshuset Gekko og Increase fusionerede til Nordlid
Wunderman overtog 1/3 af AdPeople
Det svenske bureau Vaimo overtog Customerwise
Dentsu Aegis Network købte Magnetix, der fusionerede med Isobar
Bording køber HEP Kommunikation
Amerikanske Cognizant køber 49 pct. af ReD Associates
Blackwood Seven opkøbte det amerikanske mediabureau Two Nil
Link Mobility købte Responsfabrikken
Mangler vi nogle? Giv gerne en melding.