Bureau på opkøbsjagt

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Endnu et bureau er på opkøbsjagt. Se hvilke type bureauer, de går efter. Rækken af opkøb, fusioner og overtagelser ser således ud til at fortsætte ind i 2018. Se også her en oversigt over alle dem, der fandt sted i 2017 og 2016.

Cool Gray, der de senere år har været igennem en transformation fra grafisk produktionsvirksomhed til et bureau, er nu på opkøbsjagt.

Strategien for bureauet, er at man både vil øge væksten organisk og via opkøb, siger Carina Neergard, CCO i Cool Gray koncernen og direktør for bureaudelen.

”Vi ønsker at vækste både organisk og via opkøb. Vi har været igennem en proces og en rejse mod at blive det kommunikationshus vi er i dag. Ønsket om et eller to opkøb af den rigtige type bureau, er blot et at redskaberne vi arbejder med i forhold til at styrke vores profil og position set i relation til vores kunder og marked, samt vores ambitioner om at være en stærk selvstændig enhed med alle ydelser og services under et tag – herunder produktion. Det er der ikke mange andre der kan tilbyde.”

Cool Gray er endnu ikke klar med regnskabet for 2017, men meldingen er, at der er midler til at investere i nye bureauer.

Hvilke bureauer kigger I efter?

”Umiddelbart er de bureauer vi kigger på, små til mellemstore bureauer med op til 15 medarbejdere. Naturligvis skal det være et bureau der komplementerer vores nuværende kompetencer og strategi. Men derudover er vi åbne i vores mindset – måske der pludselig er en mulighed, vinkel og idé vi ikke havde set som en option tidligere,”  siger Carina Neergaard.

Cool Gray træder med deres opkøbsønske ind i en trend, der har stået på over nogle år, hvor der er sket en hel del konsolideringer. Og det gælder ikke bare inden én bureautype eller en bureaustørrelse. Opkøb og fusioner sker inden for alle størrelser og alle typer bureauer.

Bl.a. også Danmarks ældste bureau, Sylvester & Hvid, varslede sidst i 2017, at man gjorde sig klar til yderligere opkøb.

I 2017 skete der følgende opkøb/fusioner:

Ogilvy overtog JWT

Very og Patchwork fusionerede

NoA købte Hello Group

KMD købte In2Media

Sivertsen Kommunikation og PR Konsortiet blev opkøbt af Lindskov Communication

Valtech købte Codehouse

Deloitte købte det svenske bureau Acne

Relationmedia købte Shoptimizer

Jugel & Co købte Convince Interaction

Konxion købte 40 kunder fra Combine og fusionerede med Hapiday

DIS/Play blev en del af AKQA

Nodes blev købt af den japanske virksomhed Monstar Lab

Mediaworkers blev købt af Kruso

Citrusmedia blev solgt til Dansk Medie Invest

Hill & Knowlton Strategies fusionerede med Burson-Marsteller

Agenda Group fusionerede med You Agency

MEC og Maxus fusionerede til Wavemaker

Opkøb og fusioner i 2016:

Mediabrands’ kreative bureau, Marvelous, fusionerede med reklamebureauet LoweFriends.

Lead og Kasters fusionerede (og Leads stifter trak sig for nylig fra det fusionerede bureau)

FactorX og Adman fusionerede

Nordic Event og Welcome fusionerede til WelcomeNordic

Relationshuset Gekko og Increase fusionerede til Nordlid

Wunderman overtog 1/3 af AdPeople

Envision overtog Marv

Det svenske bureau Vaimo overtog Customerwise

Dentsu Aegis Network købte Magnetix, der fusionerede med Isobar

Søgemedier A/S køber Deskwolf

First Chair køber Envision

Bording køber HEP Kommunikation

Amerikanske Cognizant køber 49 pct. af ReD Associates

Blackwood Seven opkøbte det amerikanske mediabureau Two Nil

Link Mobility købte Responsfabrikken

Mangler vi nogle? Giv gerne en melding.