Et år i bureaubranchen indeholder et utal af nævneværdige begivenheder. Vi har gransket året og nedfældet nogle af de vigtigste ting, der skete. Nedenstående er del 2. Del 1 finder du her
Årets fusioner – og en fision
Tre specialbureauer, der tidligere arbejdede under en fælles paraply, fusionerede under navnet Ambition. Det drejer sig om bureauerne i Direct Gruppen: Director, DM Partner og Webjuice. Peter Nyemann blev adm. dir. for det ny-samlede bureau.
WPP bureauerne Hill+Knowlton Strategies og Burson-Marsteller fusionerede under det midlertidige navn HK-BM og blev med fusionen et af landets største kommu- nikationsbureauer. Burson-Marstellers hidtidige adm. dir. Nikolaj Buchardt blev adm. dir. i det nye bureau. Efterfølgende har de besluttet sig til at hedde Halo.
Sidste år stoppede en svindelsag en stor fusion mellem RelationshusetGekko og Increase. Et halvt år senere blev fusionen alligevel gennemført og et af Danmarks største dialogbureauer var en realitet under navnet Nordlid.
Mediabrands’ kreative bureau, Marvelous, fusionerede med reklamebureauet LoweFriends. Det nye bureau lagde for dagen med 35 medarbejdere. Marvelous er det fortsættende navn.
Alt andet hos AdPeople end Dell-forretningen blev lagt sammen med Wunderman og fungerer nu under navnet Wunderman Productions. Begge bureauer er ejet af WPP.
Balancen mellem design og kommunikation var blevet for omstændelig for Fireball, der fisionerede i to selvstændige bureauer med hvert deres fokus. Fireballs fokus var fremover brandudvikling og design, hvorimod nyoprettede Eiffel blev et egentligt kommunikationsbureau.
Årets opkøb
KMD blev i starten af sommerferien ny ejer af In2media Group, der består af bureauerne In2media, Baby og InSilico. Det nye setup, med navnet Charlie Tango, har fået Tim Frank Andersen som chief digital officer, mens topledelsen i In2media group, herunder Andreas Iversen, Mads Haupt Toft og Martin Nebelong, fortsætter i den øverste ledelse i Charlie Tango.
First Chair Group købte Envision og executive search-virksomheden Unique Consult for at skabe en koncern inden for kommunikations- og konsulentbranchen. Hensigten med opkøbene var, at de tre virksomheder skulle ’drage nytte af hinandens kompetencer i arbejdet for kunderne og udvikle nye, innovative løsninger og services’.
Flytteomkostningerne var til at overse, da Ogilvy overtog J. Walter Thompson på dansk grund. De to WPP-bureauer holdt i forvejen til i det samme baghus i Toldbodgade i København. Pia Tandrup fortsætter som adm. dir. og landechef for Ogilvy, mens Anders Hageskov trådte tilbage fra sin rolle som adm. dir. i JWT.
Kabelselskabet Stofa købte Boxer, der i Danmark leverer tv via det digitale sendenet til ca. 280.000 kunder. Der var umiddelbart nervøse trækninger hos de bureauer, der arbejder for de to brands. Men der var tilsyneladende ikke grund til bekymring, da begge brands skal fortsætte som selvstændige. Stofa bruger Wibroe, Duckert & Partners, mens Boxer bruger The Orbit Agency.
Årets navneskift
For tredje gang siden stiftelsen for 12 år siden, ændrede Co+ navn. Oprindeligt hed bureauet Co+Høgh, og efter Co+ æraen, skulle plusset pludselig skiftes ud med en skråstreg – og navnet nu skrives med versaler: CO/PLUS. Med det nye navn fulgte også en ny identitet. “Co/Plus definerer sig ikke længere som et reklamebureau, men som et international growth agency”, forklarede CEO Peter Kastrup-Misir.
Årets bureauskift
Efter 15 års samarbejde sluttede Ikea Danmark samarbejdet med Mediacom. Efter en global pitch valgte man Vizeum som samarbejdspartner, i en forhåbning om at et nationalt mediabureau kan sikre bedre effektivitet og lavere omkostninger.
Først meddelte Venstre at partiet skifter mediabureau – fra MEC til Orchestra. Kort tid efter skiftede Socialdemokratiet deres kreative leadbureau. Valget faldt på 4 år gamle Another.
Tilbudsaviserne for Jysk i 19 lande har hidtil været håndteret af to bureauer, henholdsvis Envision og Agency Spring. Fra 2017 blev hele puljen samlet hos det sidstnævnte, der i forvejen er leadbureau for Jysk.
De fire brugskæder under Coop valgte i slutningen af sidste år Konstellation & Republica som leadbureau, der skal stå for udarbejdelsen af kædernes samlede strategiske platform og kreative koncept. Det valg betød samtidig et fravalg af Hjaltelin Stahl som leadbureau på Kvickly og Ocean på SuperBrugsen.
Nye og gamle ansigter i bureaubranchen
Iværksætteren Torben Klitbo, der sidste år solgte sin del af Cofoco-kæden, slog pjalterne sammen med SMAC Agency om at få fødevarebranchen med på influencer-bølgen. Klitbo stiftede takeaway- og restaurantkæden Cofoco tilbage i år 2000 og han er også ophavsmand til blandt andet Dining Week og madbillet.dk.
Community-bureauet Very oprettede en stilling som kreativ chef – og gav posten til Sabine Herskind, som dermed vendte tilbage til bureau-siden efter 3 år hos TV2, hvor hun havde udviklet kampagner for bl.a. Vild Med Dans, Knæk Cancer og Zulu Comedy Festival. Herskind var dog kun 6 måneder hos Very før hun skiftede til Satchi & Satchi, hvor hun blev creative director.
Efter to år som digital annoncechef hos Berlingske, vendte Anders Høgh Laursen tilbage til bureaubranchen. Tidligere havde Laursen i flere perioder arbejdet for MEC, men denne gang faldt valget dog på konkurrenten Carat, hvor han blev head of digital.
Årets skilleveje
Peter Svarre stoppede som marketingdirektør i Bang & Olufsen, fordi han gerne ville være selvstændig og ’tænke nogle store tanker igen’. Svarre gik tilbage til sin gamle geschæft som konsulent og foredragsholder.
Mere tid til foredragsvirksomhed og ønsket om flere rejser samt bogprojekter fik også kreativ direktør og partner, Morten Kirckhoff, til at stoppe på reklamebureauet Advance, som havde været hans andet hjem i 15 år.
Den tidligere partisekretær for Socialdemokratiet, Jens Christiansen, købte sig ind i Advice i 2006 sammen med to andre partnere. I år valgte han at sælge sin andel og stoppe uden at have planer for, hvad han nu skulle.
Bo Øksnebjerg nåede at være CEO 4 år i PR-bureauet Hill+Knowlton, inden han i år valgte at forfølge en drengedrøm. Øksnebjerg, der er uddannet biolog, bliver nemlig ny generalsekretær for WWF Verdensnaturfonden.
Efter fem års tjeneste valgte Marie Kristine Schmidt at opsige sin stilling som corporate vice president (head of brand, design & marketing) i Bang & Olufsen. Schmidt startede efterfølgende som chief experience officer i greentech-virksomheden Clever.
Kathrine Færch Stadil valgte at trække stikket som partner i Hello Group. Efter en længere orlov endte Stadil i virksomheden Rise Digital, hvor hun tiltrådte som chief operating officer.
Konstellation & Republica rystede i dén grad posen i forhold til strukturen i den kreative afdeling, hvor man nedlagde to poster som kreativ direktør. I stedet indsatte man Thomas Torp fra TorpBertelsen som midlertidig chief creative manager, med ansvar for at optimere forholdene for de kreative.
Thomas Pries fik tilbudt en ny stilling i det nye setup, som han takkede nej til. Claire McNally fortsatte i en periode som strategic brand creator, men forlod Konstel- lation & Republica i forsommeren.
Årets rip-off
Det er umuligt at undgå, at kreative får samme idéer og at man i branchen lader sig inspirere af hinanden. Men nogle gange er der kampagner, der ligger lige lovlig tæt. Det var tilfældet med Føtex’ virale påskehit med to charmerende miniputter på indkøb, der på visse punkter var nærmest identisk med en kampagne, som Konstellation & Republica havde kreeret for konkurrenten Super Brugsen et par måneder forinden.
Årets farvel
Efter 11 år på det digitale bureaumarked måtte Plant Aps indgive konkursbegæring og dreje nøglen om. Adm.dir. Martin Schultz mente, at man var endt i et mellem- segment, der gjorde det svært at konkurrere. Bureauet havde i 2015 et underskud på kr. 284.000, men formåede ellers i 2016 at ende på stort set 0 (20.262 kr.).
I år måtte vi også sige farvel til idémanden Jacob Ludvigsen, der blev 69 år gammel. Ludvigsen, der udover den legendariske Squash-reklame, også havde en finger med i spillet i oprettelsen af både Chris- tiania og Thylejren, definerede sig selv som 113 procent journalist og 81 procent reklamemand og var aktiv til det sidste.